ПЕТРИКІВСЬКИЙ
РОСПИС. ДЖЕРЕЛА.
Мальовниче
село Петриківка на Дніпропетровщині славиться народними майстрами декоративного
розпису. Мистецтво малювання має тут глибоке коріння.
У XVIII ст. на ці землі прийшли запорізькі поселенці. Вони почали будувати
світлі саманні та глиняні хати, побілені крейдою, підведені кольоровою
глиною.
Декоративний розпис на Придніпров'ї, як і скрізь на Україні, виник насамперед
як мистецтво мальованої хати. Однак на Придніпров'ї йому притаманні особлива
неповторність, самобутність, В його основі лежить образне, поетичне осмислення
світу рідної природи, краси української землі. Недаремно квітка й калина
є основними мотивами декоративного розпису Придніпров'я. В ньому легко
пізнаються рожа і півонія, гвоздика й жоржина, айстри й горошок, навіть
придорожній будяк - ймовірний прообраз славнозвісної петриківської "цибульки".
Найраніщою формою розпису на Придніпров'ї було настінне малювання.
Про його своєрідність дає уявлення ряд акварельних копій, виконаних художницею
Є. К. Евенбах у 1911 та 1913 рр. на замовлення академіка Д. І. Яворницького.
Стінопис був поширеним і в інтер'єрі (насамперед розпис комина печі),
і в екстер'єрі (хата, клуня, льох), що утворювало єдиний декоративний
ансамбль садиби
. Виконувався розпис тонким пензлем, очеретинкою, трісочкою, пучками пальців
по мазаному грунту стіни. Спочатку використовувалися рослинні та мінеральні
барвники. Пізніше, коли розпис перейшов на папір, їх замінюють анілінові
фарби на яєчній основі. Колорит розпису будується переважно на градаціях
трьох кольорів: червоного, жовтого (жовто-зеленого) й синього. Стриманість
декоративного начала і в той же час барвисте розмаїття квіткових форми
визначає стилістичну систему придніпровського розпису. Проте можна виявити
й стилістичні особливості його в окремих селах. Так, у селі Мишурин Ріг,
де найбільш поширеним був розпис по дереву, гама більш сувора. В селах,
розташованих біля річки Самари,- Спаському, Василівці,- малюнок крупний,
з ясно виявленим трьохквіттям. Розпис Петриківки й близьких до неї Могилева
і деякою мірою Шульгівки відзначається особливою конкретністю й різноманітністю
декоративних мотивів, свідчить про наявність сталої художньої традиції.
Подальшим етапом придніпровського розпису стала широко відома "мальовка"
- розпис на папері. У ній, як і в декоративному стінопису, ясно виступає
традиційна особливість - образне осмислення рідної природи і її декоративна
інтерпретація.
Репродукції найдавніших зразків декоративного розпису Придніпров'я, що
експонувалися на першій ретроспективній виставці "Петриківський розпис.
Джерела та сучасність", розкривають багатство й глибину тієї художньої
традиції, на основі якої склалася своєрідність Петриківки - визначного
центру художнього розпису України.
|